FANDOM

250px-StatueofYsgramor

Ysgramor oli Atmoralainen soturi ja Viidensadan kumppanin johtaja. Hän on yksi menien tunnetuin ja arvostetuin sankari, jolla oli tärkeä rooli ajanjakson Paluun aikana myöhäisellä Mereettisellä aikakaudella.

ElämänkertaMuokkaa

Ennen Paluuta Ysgramor oli pakenemassa sisällissotaa, joka riehui hänen kotimaassaan Atmorassa. Hän ja hänen kaksi poikaansa Yngol ja Ylgar saapuivat Hsaarikin päähän Murtuneella niemellä.

Ysgramor ei ollut väkivaltainen, vaan oli rauhanomainen uudisasukas. Ysgramor nimitsi maan Merethiksi, koska aluetta asutti jo merit.

Moni Atmoralainen seurasi Ysgramorin esimerkkiä ja jätti kotimaansa sisällissodan takia, jotka saapuivat myöhemmin Merethiin. Pian, ihmisuudisasukkaita oli jo niin paljon että voitiin alkaa rakentamaan jo kaupunkeja jolloin Saarthal sai alkunsa. Kuitenkin, suuri ja lisääntyvä ihmispopulaatio oli mereille uhkaava jolloin merit ryhtyivät tuhoamaan kaupunkeja jotta ihmispopulaatio vähenisi. Lähes kaikki menit tapettiin yhdessä yössä. Ainoastaan Ysgramor ja tämän pojat pääsivät pakoon. He ottivat laivan ja matkustivat takaisin Atmoraan. Yön jälkeen tapahtumaa alettiin kutsua Kyynelten yöksi.

PaluuMuokkaa

Ysgramorin palattua Atmoraan, hän huomasi että sisällissota oli päättynyt. Hän kertoi muille atmoraneille tappavista haltijoista ja kuolleista omaisistaan. Pian tämän jälkeen, Ysgramorilla oli hallussaan armeija atmoralaisia, jotka halusivat kostaa haltijoille. Tätä armeijaa ryhdyttiin kutsumaan Viideksisadaksi kumppaniksi, jonka jälkeen alkoi ajanjakso jota kutsuttiin Paluuksi.

Viimeisen kulun päivänä  Ysgramor ja hänen armeijansa seilasivat kohti Merethiä suuresta Jylkurfykin laivasatamasta. Ysgramor itse komensi laivaa nimeltä Ylgermet. Hänen kaksi poikaansa oli ansainnut kunniakkaan soturin tittelin ja näin saivat komennukseensa Harakk ja Darumzu laivan.

Kuitenkin, armeijan tehdessä valtausta Hsaarikiin suuri myrsky nimeltä Erottamisen myrsky yltyi. Ysgramorin pojat ajautuivat erilleen armeijasta, josta ainoastaan pojista nuorin Ylgar säilyi hengissä. Sanotaan, että viha valtasi Ysgramorin. Hän meni yksin myrskyn lävitse etsimään poikaansa Yngolia, mutta epäonnistui. Kun Ysgramor löysi Harakkin hylyn, sen miehistö oli jo kuollut merikummitusten takia. Ysgramorin sanotaan tuhonneen jokainen merikummitus tämän tapahtuman jälkeen. Ysgramor hautasi poikansa Atmoranien tavoin hautaan, jota ryhdyttiin kutsumaan Yngolin haudaksi.

Armeijan saavuttua Hsaarikin päähän, he taistelivat ja valloittivat Saarthalin haltijoilta. takaisin. Moni armeijan sotureista kuoli, mutta nimi (Companions) säilytettiin kaatuneiden muistoksi. Saarthalin valtaamisen jälkeen muodostettiin Kapteenien kehä , jossa päätettiin että jokainen kapteeni keräisi joukkonsa ja erkaantuisi muista vallaten omat alueensa. Tämän jälkeen alkoi suuri ihmispopulaation laajeneminen ympäri Tamrielia, jolloin suuri määrä haltijoita kuoli.

Ysgramor ja hänen joukkonsa taistelivat Kaal Kaazin ja Sadon Reythin avulla haltijoita vastaan nykyisessä Itämarssissa. Ysgramor yllättäen saapui poikansa haudan ääreen ja päätti rakennuttaa suuren kaupungin merenlahteen. Kaupunki rakennettiin haltijaorjien avulla, josta rakentui suuri läpipääsemätön linnake. Ysgramor halusi rakennuttaa suuren sillan Valkoisen joen ylitse, jotta haltijat eivät pystyisi yllättämään heitä. Suuri palatsi rakennettiin kaupunkiin, joka on toiminut kuninkaiden valtaistuinsalina useiden vuosisatojen ajan. Kaupunki nimitettiin Windhelmiksi.

KuolemaMuokkaa

Uutiset Ysgramorin viimeisestä hengenvedosta kulki Tamrielin ylitse. Sanotaan, että pelottomimmatkin soturit laskivat aseensa eivätkä nostaneet niitä enää. Ysgramorin kuolema päätti Paluun ajanjakson. Useat Viidensadan kumppanin jäsenet asettuivat aloilleen, joista monet nykyiset Tamrieliset ihmisrodut ovat peräisin. 

Ysgramor haudattiin Kummitusten meren rannikolle, osoittamaan kotimaansa suuntaan. Ysgramorin hauta sijaitsee Winterholdin koillisosassa.

PerintöMuokkaa

Ysgramor on Kumppanien ja Ensimmäisen keisarikunnan perustaja. Ysgramorin aikana perustettiin Ysgramorin dynastia, mikä kesti aina kuningas Borgasiin asti vuoteen 1E 369.

Ysgramorin toiminnan takia lumihaltijat karkoitettiin maan alle, joista tuli tuhansienvuosien isolaatioitumisen vuoksi falmereita. Sanotaan, että falmerit yhä kantavat kaunaa ihmisille ja tulee olemaan päivä jolloin he valloittavat kotimaansa takaisin.

Neljäs aikakausiMuokkaa

Lohikäärmesyntyisellä on mahdollisuus tavata Ysgramor Valorin salissa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki