FANDOM

Tämä sivu on lukittu, joka tarkoittaa että vain rekisteröityneet käyttäjät voivat muokata sitä.
Toimenpide tehtiin suojelemaan artikkelia ei toivotuilta muokkauksilta, vandalismilta, roskapostilta tai spammimiselta. Jos haluat jonkun muokkauksen tehtävän jätä pyyntö sen keskustelupalstalle.
Padlock-silver.svg

Map of skyrim bintoenglish
Peli, katso The Elder Scrolls V: Skyrim.

Skyrim on provinssi Tamrielin pohjoisosassa. Se on Nordien kotimaa ja se rajoittuu Morrowindiin idästä, Cyrodiiliin lounaasta ja High Rockkiin lännestä. Solstheimin saari on tarujen mukaan koilliseen Skyrimistä.

Monet Skyrimin Nordit muuttivat Brumasta Imperiumin hyökkäysten takia, koska he pelkäsivät joutuvansa Cyrodiilin kansalaisiksi tai joutuvansa tapetuiksi tai vangituiksi.

Historia Muokkaa

Skyrim, tunnetaan myös nimellä Vanha Kuningaskunta tai Nordien keskuudessa Isänmaana. Skyrim on The Elder Scrollsin viidennen osan The Elder Scrolls V: Skyrimin tapahtumapaikka.

Mereettisen Aikakauden aikana, Nedes kutsui maata Meretheksi, tunnustuksena siitä että siellä asui valtavia määriä Merejä. Se oli ensimmäinen Tamrielin alue jossa ihmiset saivat tehdä päätöksiä, suurin osa ihmisistä muutti sinne Atmorasta kaukaa pohjoisesta Kummitusten meren yli. Tämän maahanmuuton päivämäärä on tuntematon, vaikka se olikin ennen haltija sivilisaation täyttä kukoistusta. Legendan mukaan Ysgramor  saapui ennen Hsaarik headia. Skyrimin pohjoisimpaan paikkaan Broken Capeen. On sanottu että hän ja hänen kumppaninsa pakenivat Atmoran sisällissotaa, jossa tuolloin oli merkittävä määrä väestöä. He nimesivät maan Merethiksi, kun monet haltijat vaelsivat Tamrielin metsissä.

StatueofYsgramor

Ysgramor muodosti Viisi Sataa Kumppania.

Jo pitkän aikaa, suhteet Lumijaltijoiden ja miesten välillä olivat suhteellisen rauhalliset. Kuitenkin, Lumihaltijat näkivät että Nordit heidän huomattavasti lyhyemmän elinikänsä sekä nopeiden kypsymisen luokitusten ja tarkoituksenmukaisen lisääntymiskierron takia Nordit tuhoavat pian Lumihaltijat jos niitä ei tarkisteta. Samaan aikaan, miehet näkivät Lumihaltijat alkeellisina ja eläimien kaltaisina ja se nähtiin ilman suurta moraalia lopettaa tuhoisten tulokaslajien leviäminen, jotka tuhoaisivat Tamrielin ekosysteemin. Sitten haltijoiden pogromit tuhosivat Saarthalin joka tuli tunnetuksi nimellä Kyynelten Yö. Vain Ysgramor ja hänen kaksi poikaansa pakenivat Atmoraan, ja näki heikon rauhan, joka oli kehittynyt eri ryhmittymien välillä, ja näki mahdollisuuden kääntää heidän ahdinkonsa ihmiskunnan yhdistäväksi voimaksi. Muutaman vuoden kuluttua Ysgamor palasi Skrimiin armeijan kanssa joka tunnetan nimellä "Viisisataa Kumppania", joka koostuu Atmoran Sisällissodan sankareista, jotka ajoivat Lumihaltijat pois ja perustivat Ensimmäisen Valtakunnan.

Lumihaltijat jatkoivat Skyrimin rajojen sisällä kunnes valtakunnan kolmastoista Ysgamorin dynastia alkoi ensimmäisen aikakauden alussa. Kuningas Harald lI ensimmäinen, joka oli valmis luovuttamaan kaikki omistuksensa Atmorasta (kunnes Atmoran ja Skyrimin Nordit liittyvät samaan konserniin), ja julistaa että Skyrimin kansalaiset ovat itsenäisiä. Kaikki Tamrielin ihmiset polveutuvat näistä Nordeista, vaikka jotkut ovatkin hyvin kaukaista sukua.

Vrage lahjakas aloitti laajennuksen joka voi johtaa Ensimmäisen Valtakunnan miesten luo. Viidenkymmenen vuoden aikana hänen valtakautensa aikana Nordit johtivat Skyrimiä sekä osia High Rockista. Cyrodiilin ja Dunmerien maaosuuden Morrowindistä osto oli erityisen verinen ja muistetaan vieläkin Morrowindissä. Tänään Chimerit ja Dwemerit suunnittelivat Resdayn kuningaskunnan perustamista, jonka tarkoituksena oli karkoittaa kaikki Nordit.

Järjestelmä, joka valitsi Imperiumin kuninkaat todistui huonoksi. Kauan sitten järjestettiin tapaaminen jonne kutsuttiin monien eri kuntien herrat valitsemaan seuraava Imperiumin kuningas. Tämä toimi hyvin kunnes Kuningas Borgas kuoli.

Maantieto Muokkaa

Skyrimlandscape

Skyrim sisältää arktista tundraa, vuoria sekä metsiä.

Skyrim sisältää monia erilaisia alueita, sisältäen tundrat, metsät, ylängöt sekä vuoristoalueet. Se on kaikkein karuin sisällöltään; se ei vain sisällä viittä Tamrielin korkeinta vuorenhuippua, vaan myös erittäin kylmiä ja karuja alueita. Vain läntisimmillä alueilla on tasaista maata, jossa suurin osa väestöstä asuu. Loppu Skyrimistä on vaakasuoraa; vuoria, jyrkänteitä ja syviä laaksoja. Erilaiset kasvit ovat kasvatettu Skyrimissä, Viljasta Lumimarjoihin. Huomattavaa on että Skyrimissä on erilainen ilmasto Tamrielin muihin alueisiin verrattuna. Ulkona pohjoisimmissa paikoissa High Rockia ja Morrowindiä on paikka joka sopii oluen ja kuuluisan alkoholijuoman Nordic Meadin tekemiseen. Nordic Meadia kutsutaan myös nimellä "Rotgut". Tämä johtuu siitä että, paikallisilla on hyvä saatavuus tarvittuihin ainesosiin, tislaus prosessin aikana aine on erittäin kylmässä ja aattaa jäätyä ja sulaa. Juoma on tunnettu sen "kylmästä" mausta, joka muistuttaa vahvan mintun makua, ja tuntuu että mahassa olisi jäätä. Nordic Ale on laitonta koko Imperiumissa, mutta se ei estä monia baarien omistajia varastoimasta salakuljetettuja pulloja noille joilla on tarpeeksi rohkeutta juoda mukillinen.

Talous Muokkaa

Skyrim on vauras ja vahva maakunta; Solitude on aina ollut rikkain ja eniten vaikutusvaltaisin alue. Lähiaikoina Solitude on kasvanut vahvemmaksi valvoen pohjoista rannikkoa Kuningas Thianin ja Macallan avioliiton jälkeen. Se on pyrkinyt laajentamaan vaikutusvaltaansa liittämällä entisiä Imperiumin läänejä, kuten Roscrean saaren, sen valloitti keisari Uriel V vuonna 271. Siellä on myös vaikuteita Morrowindistä koska siirtolaiset Morrowindistä pakenivat sinne, tuoden uusia ideoita, kulttuureja ja elvyttäen taloutta. Joissakin kaupungeissa, kaupunkilaisesta tulee osa taloutta joko kirjautumalla tai takomalla. Neljännellä aikakaudella, Skyrim oli poliittisesti yhtenäinen sisällissodan puhkamiseen saakka, jossa itäiset hallintoalueet taistelevat läntisiä hallintoalueita vastaan. Suuri Romahdus on aiheuttanut vahinkoa Skyrimin taloudelle. Riftenistä on tullut teollinen voimapesä, joka tuottaa simaa ja kalaa. Tämä on aiheuttanut hieman poliittista korruptiota, mutta kokonaisuutena Skyrim on yksi vahvimmista ja rikkaimmista Tamrielin maakunnista.

Uskonto Muokkaa

Skyrimissä on monia jumalia. Selkeimmät kaikista ovat Yhdeksän Jumalallista. Erityiset jumalat joita palvotaan ovat: Alduin, Dibella, Orkey, Tsun, Mara, Stuhn, Kyne, Jhunal, Shor, Ysmir, Herma-Mora sekä Maloch.

Shorin katsotaan olevan isä jumaluuden kaitselmus, toisin kuin Akatosh, pääjumala Cyrodiilistä. Jotkut tutkijat raportoivat että Alduin ja Akatosh olisivat sama jumala, kun taas toiset vastustavat tätä väitettä.

Daedrojen palvonta on harvinaista Skyrimissä. Tärkein tuntuu kuitenkin olevan Herma-Mora, Atmorialainen demoni jonka jotkut väittävät olevan Daedric Prinssi, Hermaeus Mora. Mephala, Daedraprinsessa ja seitinpyörittäjä, hän on Herma-Moran sisko, joka tukee väitettä että Herma-Mora olisi Daedric Prinssi. Maloch, Malacath on hyljeksittyjen suojelija. Tämä Daedric Prinssi saapui Skyrimiin Orccien tuomana. Muut Daedric Prinssit joita palvotaan Skyrimissä sisältäen Azuran -- jonka seuraajat pakenivat Morrowindistä saatuaan henkisiä unia heidän lääninherrastaan;

Taloksen palvonta Muokkaa

Tiber Septim vappautti Skyrimin haltijoiden vallasta, monet pitävät häntä jumalallisena, Talos on kunnioituksen arvoinen. Taloksen palvonta oli vallassa Skyrimissä kunnes Thalmorit sekä Vanhin Neuvosto allekirjoittivat White-Gold Concordat sopimuksen, Mahtavan Sodan konfliktina. Asiakirja sisälsi nimenomaisen vaatimuksen Toisen Aldmeri Dominionin aloittaa Taloksen palvonta Cyrodiilissä ja sen alueilla. Skyrim oli tuolloin Tamrielin Imperiumin, sen Korkea Kuningas oli Vanhimman Neuvoston jäsen. Loijalistit tukivat Imperial Legioonaa ja Thalmorit halusivat lopettaa Taloksen palvonnan Skyrimissä, vaikka kapinallisia ryhmiä kuten Stormcloakit kieltäytyivät luopumasta näistä tavoista. Suosituimmat kapinalliset olivat Solituden Elisif The Fair ja Windhelmin Ulfric Stormcloak. Hetkeä myöhemmin kun Neuvosto allekirjoitti asiakirjan Taloksen Alttari vandalisoitiin ja poistettiin Temple Of Divinesistä.

Kaupungit Muokkaa

Pitkin Skyrimin karua maisemaa on viisi kaupunkia, sekä pieniä kyliä ja muuta asutusta Pienet kaupungit antavat maaseudun ja luonnon tuntua, mutta tuntuvat silti enemmän kaupungistuneilta kuin Cyrodiilissä.

DawnstarMuokkaa

Dawmstarmain

Varuskuntakaupunki Skyrimin pohjoisella rannikolla. Se on Palen pääkaupunki. Se oli linnoitus tuhon jälkeen 2E 283;n aikana. Mahtimies Versidue-Shaie julisti sota-lain, johtaen yhden brutaalein ja veristen aikojen Tamrielin historiassa. Dawnstar on yksi Skyrimin pohjoisimmista kaupungeista Solituden ja Winterholdin kanssa.

FalkreathMuokkaa

Falkreathmain

Kaupunki Skyrimin lounaisosassa. Se on Falkreathin hallintoalueen pääkaupunki. Harmerfellin rajan läheisyydessä Hammerfellin puolella sijaitsee kylä nimeltä Elinhir. Falkreath on tunnettu hautausmaastaan joka peittää kaupungin eteläisen osan.

MarkarthMuokkaa

Markarth

Kaupunki Skyrimin Länsi sekä keski osassa. Reachin pääkaupunki. Merkittävä Imperial College of the Voice hallussapito, jonka Tiber Septim löysi ja palutti Äänen taiteen sodankäyntiin. puolet kaupungista omistaa perhe nimeltä Silver-Bloods, ja väkivalta rehottaa koko kaupungissa Forswornien takia.

MorthalMuokkaa

Morthal

Kaupunki Skyrimin Länsi, sekä Keski osassa. Morthal toimii Hjaalmarchin pääkaupunkina. Se on Lohikaarme Sillan sekä Solituden lähellä. Taikuri, Falion voi parantaaVampiyrismistä, ja asuu Morthalissa. Nykyinen Morthalin Hallitsija on Idgrod Ravencrone.

RiftenMuokkaa

Riften 2

Tunnetaan myös nimellä Rifton, Riftin pääkaupunki. Se sijaitsee kaakkoisessa osassa Skyrimiä, lähellä Cyrodiilin sekä Morrowindin rajoja. Se on Varkaiden Killan kotikaupunki, Barenziah liittyi kiltaan hänen paluunsa Morrowindiin aikana. Maven Black-Briar on Riftenin vaikutusvaltaisin henkilö, jaRiftenin Vartijat ja hallitsija kannattavat häntä, hänellä on myös yhteyksiä Varkaiden Kiltaan sekä Tummaan Veljskuntaan.

SolitudeMuokkaa

Solitude

Solitude on Skyrimin Imperiumin keskus ja Haafingarin pääkaupunki. Solitudessa sijaitsee Castle Dour ja sieltä käsin Kenraali Tullius johtaa Legioonaa. Kuninkaalliset asuvat Sinisessä Palatsissa. Solitude sijaitsee Skyrimin luoteisimmalla alueella. Kuuluisa Runoilijoiden korkeakoulu sijaitsee myös Solitudessa. Haafingar on paikka jossa sijaitsee yksi alkuperäisistä satamista. Laivat ylä-ja alarannikkoilta pysähtyvät satamaan tyhjentämään lastinsa tai täyttämään ruumat erilaisilla tarvikkeilla kuten puutavara ja suolakala. Suurin osa saapuvasta tavarasta päätyy Anvilin sekä Senchalin markkinoille. Alessian Imperiumin aikana löydetty runoilijoiden korkeakoulu jatkaa harhaoppista putkea, ja sen oppilaat ovat kuuluisia karavaanareita. Vuosittain oppilaat hyökkäävät markkinapaikoille viikon kierroksen aikana, kliimaxiksi he polttavat "Kuningas Olafin" patsasta, joka on jo melkein unohdettu Perintö Taistelusta. Korkeakoulusta valmistuneiden ei ole vaikeaa löytää töitä kotitalouksista Tamrielista, tai auttavat Cyrodiilin tuomioistuimen toiminnassa. Monet silti seuraavat Callisoksen ja Morachelliksen jalanjälkiä.

WhiterunMuokkaa

Teksti

WinterholdMuokkaa

Teksti

WindhelmMuokkaa

Teksti

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki