FANDOM

FA-star
Sheogorath SKyrim2
Sheogorath, Hulluuden Daedric prinssi
Daedric SDaedric HDaedric EDaedric ODaedric GDaedric ODaedric RDaedric ADaedric TDaedric H
Uskonnolliset Tiedot
Liittyvä Uskonto

Daedrojen Palvonta

Laji

Daedra

Jumaluuden tyyppi

Hulluus

Artefaktit
Fyysinen Kuvaus
Sukupuoli

Mies

Kronologiset ja poliittiset tiedot
Palvonnan aikakaudet

Sheogorath on hulluuden Daedric Prinssi, jonka motiiveja ei tiedetä. Hänen valtakuntansa tunnetaan Värisevinä Saarina, Hullujenhuoneena, tai turvakotina. Kultaiset Pyhimykset, tai Aurealit, ja Mustat Viettelijät, tai Mazkenit, ovat hänen palvelijoitaan.

Sheogorathin luominen Muokkaa

Sheogorath on yksi harvoista Daedric Prinsseistä jonka luominen voi olla yhteydessä muutokseen, Aedran tuhoon (muita tähän liittyviä ovat Malacath ja Meridia). Aldmeri luomiskertomukset lukevat hänen syntynsä Lorkhanin "jumalallisen kipinän" poistamisen ansioksi. Yhden tällaisen myytin mukaan hän on kuvattu maailman "Sithisin-muotoiseksi reiäksi".

Sheogorath on (tai oli) tosiassa Jyggalag, järjestyksen Daedric Prinssi. Kukaan ei sitä voi muistaa, mutta tarina kertoo, etä Jyggalag oli kasvanut niin voimalliseksi, että muut Daedric prinssit kadehtivat ja pelkäsivät häntä. He kirosivat Jyggalagin elämään Sheogorathina, hänen eniten vihaamansa asian hahmossa. Jokaisen Ajan lopussa, Jyggalagin on sallittu jälleen ottaa oikea hahmonsa, ja uudelleenvalloittaa maansa tapahtumassa, joka tunnetaan Harmaana marssina. Sen jälkeen hän palautuu taas Sheogorathiksi, levittääkseen hulluutta maillensa taas kerran. Cyrodiilin Esitaistelija lopetti kierteen kukistamalla Jyggalagin Harmaan marssin aikana, Kolmannen Ajan lopussa. Tämä vapautti Jyggalagin kirouksestaan, jättäen hänet oikeaan muotoonsa.

Jyggalagin kukistumisen jälkeen, Cyrodiilin Esitaistelija tuli uudeksi Sheogorathiksi. Cyrodiilin Esitaistelija näyttää pysyneen virassaan 200 vuoden jälkeenkin, ottaen Sheogorathin personallisuuden, äänen ja olemuksen.

Sheogorathin henkilöitymän ulkonäkö Muokkaa

Sheogorath tyypillisesti esitetään Nirnillä harmittomana, hyvin pukeutuneena miehenä, joka yllättää monia kuolevaisia tempuillaan. Hänen on tarkoitus ulkonäöllään johdattaa epäilemättömät kuolevaiset kohti hulluutta, tai "Kultaista Tietä".

Sheogorath Chimer/Dunmer-kulttuurissa Muokkaa

Alunperin, Sheogorath oli yksi Chimerien, nyt Dunmerien Daedric Prinsseistä, joita he kunnioittivat muinaisissa palvonnassaan. Kuitenkin, kun Tribunal Temppeli tuli hallitsevaksi uskonnoksi Morrowindissä, Sheogorath, niin kuin Mehrunes Dagon, Malacath, ja Molag Bal, tuli tunnetuksi yhtenä "Hankaluuksien talon Neljästä Kulmasta". Hänen sanotaan kapinoineen Tribunalia vastaan, ja niin Sheogorathin palvominen kiellettiin kuolenrangaistuksen uhalla. Hänen roolinsa Dunmeri kulttuurissa on testata heidän jokaista psygologista heikkoutta liittyen pelkoon, jota muilla roduilla on Dunmereita kohtaan.

On kirjoitettu, että silloin kun hän kapinoi Tribunalia vastaan, Sheogorath huijasi kuu Baar Dauta, inspiroiden sitä paiskaamaan itsensä Vivecin kaupunkiin. Sheogorath perusteli tekoansa vetoamalla Vivecin olleen rakennettu pilkkaamaan taivaita. Vivecin on siitä asti sanottu jähmettäneen Baar Daun yhtenä sen laskeutumisen eleenä, jolloin kuu vannoi itsensä Tribunalin palveukseen ikuisiksi ajoiksi. Nerevarinen tuhottua Lorkhanin Sydämen, Vivecin voimat hiipuivat, ja Baar Dau jatkoi laskeutumistaan, tuhoten Vivecin kaupungin ja aiheuttaen Punaisen Vuoden.

Khajiiti-kulttuurissa Muokkaa

Sheogorath on yksi monista huomattavista Daedric Prinsseistä Khajiitien kulttuurissa. Khajiitien luomismyytissä, Sheogorathia kutsutaan "Sheggorathiksi". Khajiitit tuntevat hänet myös Skooma-kissana.

Palvonta Muokkaa

Sheogorathin palvonta on laajalle levinnyttä Tamrielissa, mutta historiallisesti Sheogorath on erityisen arvostettu Morrowindin ja Elsweyrin, Khajiittien kodin provinsseissa.

Kutsunta Muokkaa

Sheogorath on yksi helpoimmista Daedric Prinsseistä kutsua. Vaikka hänen virallinen kutsumispäivänsä on Hullun Pelagiuksen päivä, Toinen Auringon Sarastusta, Sheogorath pystytään kutsumaan aina kun on myrskyisää.

Kirjallisuudessa Muokkaa

Sheogorath esiintyy 16 Hulluuden Yhteisymmärrystä osa VI:ssä, jossa hän voittaa Hircinen oveluudessa keskellä Skyrimin hyisiä huippuja, kutsumalla pikkulinnun vastaan Hircinen "ihmisdaedrothia". Taistelupaikka on Hircinen kiroama tämän jälkeen. Osassa IX Sheogorath voittaa kilpailun Vaerminaa vastaan, ja opettaa hänelle hulluuden tärkeydestä. Osassa XII Sheogorath saa petoksen avulla Malacathin tappamaan oman poikansa, saadakseen tämän sielun.

Daedric Prinssit
Prinssit Azura • Boethiah • Clavicus Vile • Hermaeus Mora • Hircine • Jyggalag • Malacath • Mehrunes Dagon • Mephala • Meridia • Molag Bal • Namira • Nocturnal • Peryite • Sanguine • Sheogorath • Vaermina
Liittyvät artikkelit Deities • Daedric Artifacts • Daedric Shrines • Daedric Quests

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki