FANDOM

Quotebg.png
"Skyrimin legenda kertoo sankarista joka tunnetaan Dragonbornina, soturi kuolevaisen ruumissa omaten lohikäärmeen sielun, jonka kohtalo on tuhota pahuuden lohikäärme Alduin."
The Elder Scrolls V: Skyrim

Viimeinen Dragonborn (suom. Lohikäärmesyntyinen, lohikäärmeiden keskuudessa Dovahkiin), yleisesti Dragonborn, on pelaajahahmo ja päähenkilö pelille The Elder Scrolls V: Skyrim ja sen lisäosille The Elder Scrolls V: Dawnguard ja The Elder Scrolls V: Dragonborn.

Nimen alkuperäMuokkaa

Lohikäärmeiden kielellä "Dovahkiin" on yhdistelmä sanoista 'Dovah', tarkoittaen "lohikäärme", ja 'kiin', tarkoittaen "lapsi" tai "syntynyt", mikä tyyppillisesti käännetään 'Dragonborn' (Lohikäärmesyntyinen)  vaikka se voidaan myös määritellä 'Dragonchild' (Lohikäärmelapsi). Dovahkiinilla on myös toinen merkitys: 'Dov' viittaa lohikäärmelajiin yleisesti, ja 'Ah' tarkoittaa "metsästäjää". Nimen voi täten kääntää (vaikkakin hiukan rikkonaisesti) "Lohikäärmelajin Syntynyt Metsästäjä", mikä onkin asianmukainen kuvaus Dragonbornin kohtalosta.

TaustaMuokkaa

Kuten monet muut aiemmat Dragonborn yksilöt kautta historian (kuten Miraak), viimeisellä Dragonbornilla on kyky imeä itseensä surmatun lohikäärmeen sielu ja absorsoida niiden tietämys ja voimat, mahdollistaen hänen oppivan voimasanoja lähes välittömästi.

Skyrimin alussa, Dragonborn joutuu vangituksi Imperialien toimesta yrittäessään laittomasti ylittää rajaa Skyrimiin. Ollessaan siirrettävissä Helgenin siirtokuntaan, Dragonborn saa tietää että Ulfric Stormcloak, Skyrimissä vellovan sisällissodan toisen osapuolen johtaja on myös vangittu samassa väijytyksessä. Saavuttua Helgeniin, Imperial kenraali Tullius tuomitsee kaikki vangit kuolemaan mukaan lukien Dragonbornin, (jonka nimeä ei ollut teloitettavien listalla) mutta Alduin hyökkää juuri kun Dragonbornia ollaan teloittamassa, antaen tälle mahdollisuuden paeta. Rodustaan huolimatta, Dragonbornilla on aloittaessa käytössään liekki- ja parannusloitsut, vihjaten hänen mystiikantaitojen opiskelustaan ennen matkustamistaan Skyrimiin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki